LAILA ‘58: kuvanveistäjän ensiaskeleet

huhti 30, 2018

Keväällä 2018 perustettu Laila Pullisen säätiö esittäytyy palaamalla lähtöpisteeseen: Laila Pullisen ensimmäiseen yksityisnäyttelyyn vuonna 1958, josta tulee vuonna 2018 täyteen 60 vuotta.

“Pullisen ensimmäinen yksityisnäyttely Helsingin Galerie Artekissa täyttyi pienistä kirjasinmetalli- ja terrakottafiguureista. Hän valatti niistä osan myöhemmin pronssiin. Göran Schildt totesi pyöreämuotoisten naisten olevan samalla kertaa perinteisiä, mutta valmiina räjähtämään pidätetystä voimasta. Pullinen halusi esitellä näyttelyssä aikaansaannoksiaan ennen lähtöään Italiaan. Näyttely otettiin hyvin vastaan ja Pullista pidettiin lahjakkaana lupauksena, mutta kuitenkin vain naisena. Galleria myi näyttelystä yhden teoksen.” (Laila Pullinen – Atti D’amore, WAM 2006)

Näyttely kartoittaa umpikujan, johon nuori naiskuvanveistäjä oli päätynyt valitsemansa alan miesvaltaisesta luonteesta johtuen. Jo tässä kokoelmassa hän esittää perinteisten jopa tahallisen kliseisen naiskuvaston (“Ruukki” ja “Juoru”) ohella myös mieshahmoja, mutta asettaa nämä varsin feminiinisinä pidettyihin asentoihin (“Lepakkotuoli” ja “Makaava”). Sen kautta hän jossain määrin kääntää miehen katseen päälaelleen, suodattamalla sen oman näkökulmansa kautta – teema johon Pullinen palasi myöhemmin, 2000-luvun suurikokoisissa piirustuksissaan, jossa hän asetti mieshahmot Velasquezilta ja Tizianilta lainattuihin naisfiguurien asentoihin.

Kommenttina aikalaiskrittiikkien “vain nainen” -henkiselle vähättelylle Pullinen esittää taiten piilotetun, mutta sitäkin tiukemman vastalauseen esineellistämällä miesfiguurin tavalla, jotka miestaitelijat ovat tehneet naiselle kautta taidehistorian. Jo 60 vuotta ennen #metoo-liikettä valmistuneet veistokset ovat ajankohtaisia, sillä ne kommunikoivat sukupuolitetun luonteensa vuoksi hämmästyttävän voimakkaasti nykyhetken kanssa.

Näyttelyssä on esillä Laila Pullisen säätiön kokoelmiin kuuluvia veistoksia vuoden 1958 näyttelystä, mutta myös pari veistosta joita ei aiemmin ole nähty: taiteilijan varastoista on löytynyt myös aeimmin esittämättömiä oppilastöitä ajalta juuri ennen yksityisnäyttelyä, ja nämä varhaiset teokset ovat esillä ensimmäistä kertaa.

TAPAHTUMAT JA NÄYTTELYT

LPVK osallistuu kotiseutupäiviin

Laila Pullinen – Veistospuisto & Kotimuseo osallistuu 31.8-1.9. kotiseutupäiviin , jotka järjestetään vuonna 2024 Vantaalla. Tarjoamme opastettuja kierroksia, joissa syvennytään Nissbackaan osana Vantaan kotiseutuhistoriaa. Valtakunnalliset kotiseutupäivät ovat...

Elokuun viimeinen matineakonsertti

Sunnuntai 25.8 klo 15.00 elokuun matineakonserttisarjan viimeisessä konsertissa kuullaan Hepa Halmeen ja Arttu Tolosen varta vasten kesän näyttelyyn pohjaava ääniteos. Nimeksi on annettu kesän 2024 näyttelyn mukaan Kotona taiteessa. Hepa Halme ja Arttu Tolonen...

LISÄÄ UUTISIA

Kesä 2024 huipentui kävijäennätykseen

Suunnattomat kiitokset kaikille vuoden 2024 vieraille, vapaaehtoisille ja työntekijöille uudesta kävijäennätykseen johtaneesta kesästä! Museolla vieraili 5 315 kävijää, mikä ylittää aiemman ennätyksen kesältä 2021. Kun syyskuussa museon aukioloa päätettiinkin jatkaa...

Pienkeräys Ateljee-gallerian remonttikulujen kattamiseksi

Pienkeräys lahjoituksille on päättynyt 1.10.2024. Suurkiitos kaikille Lailan Ateljeen pelastamiseen osallistuneille lahjoittajille!  Museon olennainen tehtävä säilyneen kulttuuriperinnön vaalijana onnistuu vanhojen rakennusten kohdalla, kun käytettävänä on huomattavia...

Kotona taiteessa: ajatuksia ja teemoja näyttelyn taustalta ja taustoista

Kesän näyttelyn Kotona taiteessa ensisijaisena ajatuksena on kaventaa välimatkaa taiteen ja arkisen elämän välillä. Näyttelyssä nähtävillä olevat arkielämän esineet kuten lasipullo, kahvipannu sekä olohuoneen kalusteet ja ovat kuin ihmeen kaupalla säilyneet tallessa...